Er komt heel wat meer kijken bij het opzetten van een nieuwe webshop dan het vinden van een geschikte template en het uploaden van de informatie over de producten of services die je verkoopt. Je wil tenslotte een winkel openen die makkelijk gevonden wordt door potentiële klanten, en die potentiële klanten zo snel mogelijk transformeert in trouwe klanten. In dit artikel wordt er iets dieper ingegaan op tien factoren waar absoluut aan gedacht moet worden bij het starten van een online winkel.
Domeinnaam
Het kiezen van de domeinnaam is één van de allereerste stappen. Over het algemeen bevat de domeinnaam de naam van het bedrijf, terwijl de ideale domeinnaam ook direct een idee geeft van wat je aanbiedt (in een lengte van minder dan tien letters als dat mogelijk is).
Marktonderzoek
Ook dit dient aan het begin van het proces te gebeuren. Voordat je grote beslissingen maakt over de winkel is het verstandig om eens rond te kijken op de websites en in de webshops van mogelijke concurrenten. Op deze manier kan je ontdekken wat er belangrijk is voor online winkels in jouw niche.
Sociale netwerken
Het klinkt misschien logisch, maar de aanwezigheid van jouw bedrijf op sociale netwerken als Facebook en Instagram is essentieel. Op deze manier kan je meer mensen bereiken en makkelijker een meer persoonlijke band opbouwen met je klanten, dus bij het starten van je online winkel moeten ook de sociale accounts netjes worden opgezet.
Aanpak
Je kan kiezen om een digitale winkel van “scratch” te laten maken, speciaal voor jouw concept, of je kan kiezen voor eentje op basis van een voorgemaakt template zoals Shopify, Prestashop of Lightspeed. Het is belangrijk om de pro’s en contra’s van beide opties zorgvuldig te onderzoeken voordat er een beslissing genomen wordt.
Afbeeldingen
Zeker wanneer je producten verkoopt via de website is het van belang om veel ruimte te reserveren voor zogenaamde “visual content”, zoals foto’s en illustraties. Het is de bedoeling dat jouw klanten een zo goed mogelijk idee krijgen van de producten die je verkoopt wanneer ze zich in jouw winkel bevinden, en afbeeldingen spelen daarin een cruciale rol.
Bezorgingsdienst
Je zal je producten niet alleen moeten verkopen, maar ook moeten laten afleveren bij de klanten. Of je de bezorging nou helemaal wilt uitbesteden door een bezorgingsdienst, of juist zelf wil doen, het is belangrijk om goed na te denken over welke opties je wil bieden aan je klanten en wat voor impact iedere optie heeft op je bedrijf.
Betalingen
Net als met de bezorging dien je ook te kiezen hoe klanten kunnen betalen op jouw website. Er bestaan veel verschillende manieren, van innovatieve online mogelijkheden tot een klassieke overschrijving en alles daar tussen in, dus ook hier moet vanuit het oogpunt van het bedrijf goed over nagedacht worden.
Aanbiedingen
Het is algemeen bekend dat één van de grote voordelen van online shoppen voor klanten de vele aanbiedingen zijn. Zorg er dus voor dat bezoekers van je webshop ook op dit vlak reden hebben om terug te komen.
Klantenservice
Dit wordt vaak over het hoofd gezien, maar juist bij online winkels is het van cruciaal belang dat bezoekers en klanten een duidelijk en effectief punt hebben waar ze terecht kunnen met hun vragen. Of dat nu via e-mail, Twitter of een interne chat-service is maakt niet uit, maar zorg ervoor dat je klanten zich ondersteund voelen.
Win het vertrouwen
Een bezoeker wordt alleen een klant wanneer hij of zij de verkoper vertrouwt. Wees daarom niet huiverig om dit vertrouwen te stimuleren door het duidelijk tonen van de namen en logo’s van erkende bedrijven die jouw bedrijf ondersteunen, zoals bijvoorbeeld van de bank waarmee je werkt, de encryptie die de website gebruikt of de anti-virus software die de webshop beschermt.